Moe? Uit balans? Zo bouw je aan herstel volgens Oosterse zienswijzen

Hoe gaat het met je? Hoe is het met je energie en je inspiratie? Stroomt het?
Of ben je moe, gespannen, ongeïnspireerd en aan vakantie toe? Zit je wat gevangen in alles wat moet en wat je nog wilt? Het leven kan zo druk zijn en je wilt alle ballen in de lucht houden.

Toch weet je eigenlijk wel, dat je dit tempo en workload niet steeds kunt volhouden. Dat breekt je uiteindelijk op, dan brand je op. Volgens de Chinese geneeskunde leef je dan te veel op ‘Yang’ (naar buiten gerichte actie, je ratio) en kom je onvoldoende toe aan de ‘Yin’ (rust, bezinning, herstel en opladen, je gevoel).

Yin en yang zijn altijd in een dynamisch samenspel met elkaar. Dat zorgt voor groei en dat is natuurlijk prima. Zorg alleen dat er geen langdurige disbalans is en dat je daardoor uit balans raakt. Want balans is de basis van gezondheid op elk vlak!

Zorg jij goed voor jezelf of leef je de waan van de dag, omdat je dat altijd doet?
Eigenlijk is het gewoon een keuze. Wat zou je willen?
Als je antwoord is: ik zou best wat meer rust willen en daardoor juist weer energie krijgen, probeer het dan gewoon. Je zet daarmee heel even jezelf voorop en je gezondheid.

Het klinkt misschien raar, maar plan je agenda met dit moment voor jezelf. En benut dit moment dan ook echt voor jezelf of als je wilt met anderen. Plan minimaal een half uur. Zorg voor een moment voor rust.
De prettige bijvangst: dit geplande rustmoment levert je meer energie, productiviteit en  succes op.

 

5 tips om rust in te plannen:

  • Plan dagelijks een moment in je agenda waarop je even helemaal niets hoeft en niets doet. Plan minimaal een half uur.
  • Plan hier een bewuste pauze (zonder mobiel en zonder ‘hoofd’werk), maak een wandeling of fietstochtje, ga een potje voetballen, doe een snufje natuur of een meditatie. Iets wat bij jou past en wat je even uit je dagelijkse drukte en uit ‘je hoofd’ haalt.
  • Maak deze agenda-afspraak als zeer belangrijk, eentje die je altijd moet nakomen.
  • Naast dagelijkse rustmomenten plan je ook een dag vrij in de zes weken waarop je jezelf rust geeft. Plan er iets leuks of ga gewoon lekker een dag fietsen, uitslapen, uitgebreid ontbijten, een terrasje pakken, of wat ook.
  • Plan ook alvast je vakantie, zodat die er niet bij inschiet. In ieder geval één keer per jaar twee weken aaneengesloten. Meer kan natuurlijk ook. Goed bezig!
  • En guess what??
    Terwijl je nu nog misschien denkt dat je die tijd eigenlijk niet kunt missen omdat je zoveel belangrijks hebt te doen, weet ik inmiddels uit eigen ervaring dat juist deze rustmomenten je brengen tot een gevoel van peace of mind, frisse ideeën en bruisende energie.

In de massages die ik aanbied, kom je ook tot rust, met hetzelfde effect. Dat is zo mooi aan de ‘mindset massage’. Je komt tot rust en laadt even helemaal op. Dat gun ik je van harte. Even een time-out nodig?

 

 

Mijn aanbod hierin:

Indian Head massage:
Lekker de spanning laten wegmasseren in je hoofd, schouders, nek en rug

t/m augustus 2019 geldt een Zomerse actie van € 50,- voor een uur.
(*eenmalige actie per persoon)